2014. március 14., péntek

Mákos bögrés citrusos vanília öntettel

Ez a recept anyósomtól van, igazi családi kedvenc. Eredetileg a tetejére tojássárgából és porcukorból készülő máz való, de én inkább a megmaradt sárgákból egy citrusos öntetet főztem hozzá. Dupla adagot készítettem belőle, lett egy jó nagy tepsinyi és egy 12 darabos muffin-formát is megtöltöttem vele. Sütiből nem létezik "elég". Az elsőnek említettet félbevágtam és megtöltöttem a szósszal, a muffinokat leöntöttem a vaníliás finomsággal. 


Hozzávalók:
1 bögre mák (eredetileg egész kell hozzá, nekem darált mákom volt hozzá)
1 bögre liszt
4 tojás szétválasztva (a tésztához csak a fehérje kell)
1/2 bögre cukor
1/2 bögre olaj (vagy egy Ráma megolvasztva)
fél csomag sütőpor
öntethez:
4 tojássárgája
4 dl tej
2 ek liszt vagy keményítő
2 dkg cukor (ízlés kérdése, én nem akartam túl édes öntetet)
vaníliakivonat (vagy vaníliás cukor)
pár cseppnyi citromlé
fél narancs héja

A mákot egy tálba szórjuk és hozzáöntünk kb. negyed-fél bögrényi forrásban lévő vizet, összekeverjük és hagyjuk kihűlni. A tojásfehérjéket kemény habbá verjük. A kihűlt mákhoz keverjük a többi hozzávalót, végül jöhet bele apránként a tojáshab. Sütőpapíros tepsiben, vagy tetszés szerinti sütőformában előmelegített sütőben 160°C-on megsütjük. Ez kb. 20 perc formától függő, tűpróbával ellenőrizzük. Míg sül a sütemény, elkészítjük az öntetet. Egy lábasban kikeverjük a tojássárgákat a cukorral, a liszttel, a pár csepp citromlével és a vaníliával. Felöntjük a tejjel és beledobjuk a narancshéjat, amit a legegyszerűbben egy zöldséghámozóval tudunk lehámozni és a végén ki is tudjuk szedni a kész krémből. Lassú tűzön folyamatos kevergetéssel besűrítjük. Kicsit kihűtve öntsük a süteményre, vagy kenjük meg vele.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése