2020. december 31., csütörtök

Karácsonyi ebéd

 Ebben az évben kissé rendhagyó volt a Szentesténk. Igazából ebben az évben szinte minden máshogy volt, mint amit megszoktunk. A 24-ei vacsorát egy ünnepi ebéddel helyettesítettük. Igazság szerint, így nekem is kényelmesebb, kevésbé kapkodós volt ez a nap, az esti ajándékozás is meghittebben telt úgy, hogy nem a konyhában voltam előtte. Próbáltam előre elkészíthető recepteket keresni, és szigorú menetrenddel könnyedén elkészült minden ebédre. A menü harcsakrémleves töltött házi tésztával, töltött zöldségek, baconbe tekert sertésszűz zsályás almával töltve, sajtos-besameles karfiol és burgonyapüré volt.


Harcsaleves töltött tésztával

1 kg afrikai harcsafilé

2 fej vöröshagyma 

Pirospaprika

Friss kapor

1 tojás 

10 dkg liszt

10 dkg túró

1 tojás vagy 1 ek tejföl 


A töltött tésztát előre elkészíthetjük, 1 hónapig eláll a fagyasztóban. 1 tojáshoz adjunk 10 dkg lisztet és annyi vizet, hogy gyúrható tésztát kapjunk. Tegyük egy 20 percet a hűtőbe. Közben a töltelékhez keverjük össze az áttört túrót sóval, borssal, apróra vágott kaporral. Ha száraz a túró tegyünk bele egy tojást vagy egy evőkanál tejfölt. A tésztát nyújtsuk vékonyra tésztanyújtógéppel vagy sodrófával. Szaggassunk egy pohárral köröket. Ezekbe mehet egy teáskanálnyi töltelék. Hajtsuk félbe és a széleit villával összenyomva egy félkör alakú töltött tésztát kapunk. Tálcán fagyaszthatjuk, majd tegyük át egy dobozba, ha megfagytak. Lobogó sós vízben 10 perc alatt elkészül.

A leveshez vágjuk apróra a vöröshagymát, 2 ek olajon dinszteljük meg, sózzuk meg. Utána, ha megpuhult, szórjuk meg 1-2 ek pirospaprikával, majd jöhet a kockára vágott hal. Eddig egy pörkölt alapot készítettünk. Öntsük fel vízzel (2,5-3 l), sózzuk, borsozzuk ízlés szerint, és adjunk hozzá egy fél köteg aprított kaprot. Főzzük kb egy-másfél óráig. Botmixerrel pürésítsük, majd egy finom szűrőn passzírozzuk át. Kész is a leves! A megmaradt halkrémből én szendvicskrémet készítettem 3 ek majonézzel és 1 ek mustárral.


Töltött zöldségek

1 kisebb hokkaido tök

1 zellergumó

1 csomag quinoa-barnarizs keverék

1 kisebb édesburgonya

1 köteg petrezselyem 

2 lilahagyma 

2 tojás 

1 nagy marék magkeverék (kesudió, paradió, mandula, mogyoró,...)

A gabonakeveréket megfőzzük. 1 ek olívaolajon megpirítottam a kockára vágott hagymát. Az édesburgonyát kis kockákra vágjuk. Egy tálban összekeverjük a töltelék hozzávalóit: quinoa, rizs, hagyma, édesburgonya, petrezselyem, tojás, só, bors. A zellert meghámozzuk, kivájjuk a belsejét (én lefagyasztottam egy későbbi krémleveshez), sózzuk, borsozzuk, kevés olajjal meglocsoljuk, majd elősütjük, míg majdnem teljesen megpuhul. Ez legalább fél-1 óra a 180 fokos sütőben. Ha nagyon pirulna, fedjük le alufóliával. Ha elkészült, töltsük meg a keverékkel, a kivájt tököt is, süssük kb. fél óráig. Utána szórjuj meg a kissé összevágott magkeverékkel és süssük még további negyed-fél órát, míg teljesen megpuhulnak a zöldségek.

Sertésszűz zsályás almával töltve 

2 db sertésszűz 

2 alma

2 tk szárított zsálya

1 vöröshagyma 

1 csomag bacon

Egy kisebb lábosban pároljuk meg a kockára vágott hagymát és almát 2 tk zsályával, kevés sóval, borssal. Az egyik szüzet csak baconbe tekertem, előtte sóztam, borsoztam. A másikat hosszában bevágjuk egy zsebet kéoezve így. Kevés só és bors került rá, majd az elkészült almás töltelék. Betekerjük ezt a darabot is, majd fogvájóval rögzítjük a két szélén. 180 fokos sütőben 20-25 perc alatt elkészül. Hústűvel ellenőrizhetjük.

Sajtos karfiol receptje megegyezik a rakott karfiolos receptemmel, annyi változtatással, hogy hús szeleteket kihagytam, így egy gazdag köret lett belőle.

https://sercegoserpenyo.blogspot.com/2014/02/rakott-karfiol.html?m=1


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése